
- Author: D Unknown
- Posted: November 17, 2019
- Category: D Unknown Magazine
Veertiende editie GLOW ongekend succes
De organisatie van GLOW Eindhoven kijkt met tevredenheid terug op de 14e editie. Dit jaar toonde het lichtkunstfestival een diversiteit aan werken, van klein en verfijnd tot groot en indrukwekkend, gekoppeld aan het thema Living Colors. Deze balans leverde het festival veel lof op, van zowel bezoekers als van organisatoren van internationale lichtkunstfestivals. De editie kan dan ook bestempeld worden als een succes. Het festival verwelkomde 770.000 bezoekers in acht dagen tijd.
De gemoedelijke sfeer was overal goed merkbaar, bezoekers genoten van de lichtkunstwerken verspreid over de route van vijf kilometer door de binnenstad van Eindhoven. Als publieksfavoriet wordt Zonnebloemen voor Van Gogh, door Hugo Vrijdag in samenwerking met ASML, Van Gogh Brabant, Qinhuai lichtfestival in Nanjing en Van Gogh Museum genoemd. In 2020 gaan de 69 zonnebloemen op reis naar Nanjing en Amsterdam. Colour Symphony, door Jan Fabel, Dirk van Poppel, Erwin Steijlen in samenwerking met Signify, wordt in groten getale gedeeld op social media. De lichtkunstwerken van Ocubo Criativo openden op vrijdag 8 november onder grote belangstelling het nieuwe complex DOMUSDELA en wisten de rest van de week volop de aandacht te trekken.

GLOWlabs & Eindhovense
bodem
GLOW wil vernieuwen, onderscheiden en leidend zijn in de ontwikkeling van
lichtkunst en lichttechnologie. Nu en in de toekomst. Dit jaar is wederom elk
lichtkunstwerk speciaal gemaakt voor GLOW, waarvan het overgrote deel afkomstig
is uit Eindhoven. De sterkste pijlers van de stad komen tot uiting in de
samenwerkingen tussen diverse partijen en de combinatie van techniek en design.
Het samen creëren van lichtkunst spreekt tot de verbeelding, het zorgt voor
sfeer en verbinding.
Dit jaar waren er voor het eerst lichtkunstwerken die voortkomen uit GLOWlabs. Een GLOWlab is een samenwerkingsverband dat voorafgaand aan het lichtkunstfestival plaatsvindt. Bedrijven, kunstenaars, technici, designers en (onderwijs)instellingen werken vanuit een bepaalde thematiek aan een innovatief lichtkunstwerk dat vervolgens een podium krijgen op de route. Dit jaar zorgden onder andere Signify, ASML, GGZE en Waterschap De Dommel in samenwerking met Eindhovense designers en studenten voor een inhoudelijke bijdrage. Een goed voorbeeld hiervan is PING, een lichtkunstwerk van Gijs van Bon en ASML. Gezamenlijk ontwikkelden zij een draadloos netwerk waarin 250 bakens gekoppeld worden tot een intelligent systeem waarlangs informatie kan stromen. De informatie wordt van baken tot baken overgebracht in licht en geluid. Met deze unieke samenwerkingen onderstreept GLOW haar missie: Eindhoven maakt het verschil in lichtkunst.
GLOW in 2020
Met de succesvolle
veertiende editie achter de rug kijkt de organisatie alvast vooruit naar de
jubileumeditie in 2020. Het project De Lichtkathedraal van
Ellen de Vries was dit jaar een try-out als zijlicht op de route van GLOW. In
een winkelpand op de Nieuwe Emmasingel werd bij een brede doelgroep
hersengolfactiviteit gemeten tijdens een virtual reality ervaring in een
fictieve kathedraal. Tijdens het verkennende onderzoek werd er gespeeld met de
invloed en kracht van licht op de gezondheid in de openbare ruimte. Er werd
gekeken naar het effect van lichtkleur, de vorm en de verdeling van licht.
Volgend jaar wordt het onderzoek doorontwikkeld in een GLOWlab, in samenwerking
met studenten van de Universiteit van Jönköping, zodat op grotere schaal
onderzocht kan worden wat licht doet in de openbare ruimte. Het resultaat is
zichtbaar als een volwaardig lichtkunstwerk op de route in 2020.
De jubileumeditie van GLOW krijgt als thema
‘Urban Skin’. Van 7 tot en met 14 november 2020 draait GLOW Eindhoven om
de stedelijke huid in al haar facetten: van architectuur tot natuur, van
centrum tot stadswijk, van inwoner tot bezoeker. Samen geven zij de stad haar
unieke uitstraling en warmte. Het thema wordt elk jaar meegegeven aan de
lichtkunstenaars als inspiratiebron voor de lichtkunstwerken.