Tendence

Tendence

TENDENCE

Tendence, het internationale orderplatform voor consumentengoederen voor de tweede helft van het jaar, vindt plaats van 24 tot en met 27 juni 2017. De beurs heeft een aantal ingrijpende veranderingen ondergaan, zo is er de nieuwe datum waardoor Tendence op polepositie staat vóór alle andere najaarsbeurzen, meer productgroepen en veel nieuws rondom inrichten, wonen en schenken.

TendenceNa overleg met haar exposanten heeft de beursorganisatie besloten om vanaf 2017 het tijdstip van de beurs te vervroegen naar eind juni. Hiermee wordt Tendence de eerste ‘najaarsbeurs’ en is het voor inkopers de plek bij uitstek om bijtijds te kunnen bestellen. Deze verschuiving geeft ruimte aan het revitaliseren van de beurs. De nieuwe datum biedt daarom de kans op meer diepgang voor de segmenten Living en Giving en een andere halindeling.

Nieuw is ook dat tijdens de komende editie het segment Giving er een onderdeel bij krijgt, namelijk Culinaire Gifts met fraai verpakte niet snel bedervende producten. Ook nieuw is het onderdeel Young Gifts, producten van jonge designers. Beide zijn te vinden in hal 11.0. In hal 9.0 is bij Arts & Crafts high end modern design en in hal 11.1 “Accessoires & Jewellery“ te vinden. Net als vorige keer is er ook in 2017 onder de noemer Ethical Style aandacht voor ‘groene’ producten; gemaakt van natuurlijke materialen, geproduceerd van gerecycled materiaal of handgemaakt. Voor de eerste keer is ook een extra hal voor het containerbusiness: bezoekers kunnen International Sourcing in hal 10.1 vinden.

„Ons doel is groei. Op het moment is 80 procent van de beursoppervlakte al verkocht, bijzonder populair is hal 8 met ‘Lovely Home’ en ’Seasonal Decoration’ en de productgroep sieraden“, aldus Philipp Ferger, Group Show Director Tendence. Achtergrond van de veranderingen zijn al langer lopende brede marktontwikkelingen. De Europese markt groeit niet meer en een deel van de exposanten richt zich ook op markten buiten Europa waardoor voor hen de Tendence minder aantrekkelijk werd. Dat geldt met name voor het segment Dining en daarom is dit segment een paar jaar geleden bewust geschrapt. Tegelijkertijd was er, met name in dit segment, sprake van een afname van het aantal bezoekers. Tegelijkertijd constateert Messe Frankfurt bij Tendence nog iets anders; naast de afname van vaste bezoekers is er een toename van bezoekers die vroeger niet of nauwelijks naar de beurs kwamen, zoals kleine winkeliers, interieurstylisten, pop up shops en webshops.

Zoals de Tendence zich op het najaar richt, ligt de focus van haar zusterbeurs Ambiente op het voorjaar en de periode daarna. Op Ambiente vindt u de drie bekende segmenten Dining, Living en Giving. De afgelopen editie van Ambiente was uiterst succesvol met maar liefst 137.000 bezoekers en 4.700 exposanten. Voor Ambiente 2017 is het Verenigd Koninkrijk gekozen tot partnerland. De beurs vindt plaats van 10 tot en met 14 februari 2017.