Christian Boltanski Oude Kerk Amsterdam

Christian Boltanski
Oude Kerk, Amsterdam
24 november 2017 – 29 april 2018

Dit najaar verrijst een radicale en site specifieke tentoonstelling van Christian Boltanski in de Oude Kerk. Boltanski geldt als een van de grootste kunstenaars ter wereld, met een oeuvre dat zich buigt over de vraag op welke manier wij herinneren en herdenken. In een lieu de mémoire als de Oude Kerk, met haar acht eeuwen geschiedenis en 2200 gedenkstenen, is het werk van Boltanski op zijn plaats. De kunstenaar creëert een site-specifieke compositie bestaande uit zeven verschillende werken die stilstaan bij de existentiële vraag wat er gebeurt wanneer ons leven tot een einde komt. Gelet op het feit dat Boltanski een dit jaar eindigende weddenschap op zijn leven heeft afgesloten, is dit werk in hoge mate autobiografisch.

NA is een tentoonstelling die naar verwachting een diepe indruk zal maken op de bezoeker. De installaties, die op maat van de eeuwenoude kerk worden gerealiseerd, zijn indringend en spreken de bezoeker zelfs letterlijk aan. Meer dan 50 zwarte tombes van verschillende afmetingen en hoogten verrijzen vanaf de bestaande grafstenen en creëren zodoende een nieuwe architectonische laag in de kerk. Daartussendoor lopen zogenaamde hommes qui marchent, lopende figuren. Als je er dichtbij in de buurt komt stellen ze je een vraag: ‘vertel me, ben je eenzaam?’, ‘vertel eens, waar ben je thuis?’. In het schip liggen de gedragen jassen van talrijke Amsterdammers. Na de tentoonstelling gaan ze weer terug naar de eigenaar. De overige werken worden vernietigd. Christian Boltanski: “A church, like Oude Kerk, is a place to think. You spend time in this. And afterwards, you go back into the city with the cars and the shops and into your life.”

Christian Boltanski
Gefascineerd door collectieve herinneringen, vergankelijkheid en het verstrijken van tijd, ontwikkelde Christian Boltanski (Parijs, 1944) een indrukwekkend oeuvre van sculpturen, films en installaties die dit alles direct of indirect aan de orde stellen. Boltanski maakt hierbij regelmatig gebruik van gevonden voorwerpen. Zo schiep hij in No Man’s Land (Drill Hall, New York 2010) een enorme berg met gedragen kleding met op de achtergrond de soundtrack van duizenden kloppende mensenharten die de anonimiteit en het lot van het menselijk bestaan versterken. In 2008 creëerde hij Les Archives du Coeur, een auditieve verzameling van kloppende mensenharten in Naoshima (Japan). Hij realiseerde meerdere keren een werk op de Biënnale in Venetië waaronder de installatie Chance in 2011 en ontving talrijke nationale en internationale prijzen voor zijn oeuvre. Zijn werk is onderdeel van de meest toonaangevende musea waaronder MoMA, The Museum of Modern Art, New York, The Tate Collection, London en in Nederland De Pont, Tilburg. In dat museum vond zijn meest recente Nederlandse solo-expositie plaats in 1996.

Publieksprogramma
Met de vroege-ochtend-concertserie Silence worden muzikale relaties gelegd met het werk van Boltanski, op conceptueel en ruimtelijk niveau. Hierbij werkt curator muziek Jacob Lekkerkerker samen met componist Frank Krawczyk (1969). Met hem en Jean Kalman maakte Boltanski dit voorjaar een collectieve opera in Bologna.Het educatieprogramma, uitgevoerd in samenwerking met het Joods Historisch Museum, richt zich onder andere tot middelbare scholen en wil jongeren laten stilstaan bij manieren van herinneren. Een online en offline programma staat stil bij manieren van herdenken in onze digitale tijd: wat komt na ons online? Leeft ons profiel langer dan wijzelf?Tijdens het Amsterdam Art Weekend (23-26 November 2017) heeft de Oude Kerk de wereldberoemde curator Hans Ulrich Obrist uitgenodigd om een gesprek aan te gaan met Christian Boltanski over zijn werk en tentoonstelling in de Oude Kerk.

Oude Kerk
De Oude Kerk startte in 2012 met een inter-historisch programma waarin hedendaagse kunst en geschiedenis een relatie aangaan. Inmiddels heeft zij zich op dit gebied een nog steeds groeiende reputatie verworven. De spraakmakende installaties genereren een rap toenemend nieuw publiek voor de kunst; in de Oude Kerk staat de kunstervaring centraal. De projecten in de Oude Kerk ontstaan altijd op de plek zelf (site-specifiek), vanuit cultuurhistorische waarden. Zij zijn doorgaans omvangrijk (de kerk telt 3000 m2) en zorgvuldig gemaakt: het gebouw uit 1306 kent een strikte gebruiksaanwijzing. Buurt en omgeving worden bij de totstandkoming van nieuw werk actief betrokken.

NA – Christian Boltanski
24 november 2017 t/m 29 april 2018
curator: Jacqueline Grandjean
Oude Kerk, Oudekerksplein (wallen), Amsterdam
prijs: 10 euro (Museumkaart, Vrienden van de Oude Kerk, ICOM card, I Amsterdam city card, stadspas vrij entree
openingstijden: dagelijks 10 – 18 uur m.u.v. zondag 13 – 17:30 uur
Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst, BankGiro Loterij Fonds, Fonds 21, Stichting Gifted Art en Stichting Zabawas.
www.oudekerk.nl