Adrián Villar Rojas realiseert radicale installatie in de Oude Kerk

Op 20 november opent Poems for Earthlings, een overrompelende installatie van de Argentijnse kunstenaar Adrián Villar Rojas (Rosario, 1980). Door middel van een aantal ingrepen in het kerkinterieur onderzoekt hij de complexe relatie tussen mensen en hun omgeving. Typerend voor het tijdperk waarin wij leven, het Antropoceen waarin klimaat en atmosfeer de gevolgen ondervinden van menselijke activiteit, is dat het ons vraagt om in enorme tijdspannen en ruimtelijke afstanden te denken; deze variabelen beïnvloeden in toenemende mate ons dagelijks leven.

Wat willen we behouden voor toekomstige generaties? Hoe doen we dat? En waarom? Villar Rojas stelt nieuwe vragen over de betekenis van bewaren. Als vertrekpunt refereert hij aan de Tweede Wereldoorlog, toen erfgoed op monumentale schaal werd beschermd.

Poems for Earthlings vormt een aanzet tot discussie over gedeeld erfgoed in het Antropoceen. Waar nog bij komt dat het de ervaring van een bezoek aan de Oude Kerk op een radicale manier verandert.

Directeur en curator Jacqueline Grandjean: ‘Adrián Villar Rojas verkent de context van de Oude Kerk door verbanden te leggen tussen de bescherming van erfgoed en het behoud van natuur. Zo creëert hij nieuwe inzichten voor ons, mensen.

Artistieke praktijk

Adrián Villar Rojas bouwt parallelle universums waarin we elkaar verhalen kunnen vertellen en ons op allerlei manieren kunnen verdiepen in onze eigen chaotische wereld. Villar Rojas begint ieder project met een diepgaand onderzoek naar de sociale, culturele, geografische en institutionele context. Zo bestudeerde hij de geschiedenis van de Oude Kerk als oudste gebouw van de stad, als toneel van de Beeldenstorm, als oord van vergeten gebeurtenissen en als gebied onder zeeniveau. Deze omtrekkende manier van werken definieert Villar Rojas als een kunstenaar die permanent onderweg is en onderzoek doet; iemand die zich met de meest uiteenlopende locaties over de hele wereld ten diepste verbonden voelt.

Het werk van Vilar Rojas, dat vanwege zijn vergankelijke en opzettelijk parasitaire karakter nauwelijks sporen nalaat, lijkt wars van commerciële bedoelingen. Het ondermijnt de onuitgesproken regels die in de kunstwereld opgeld doen: dat iets blijvend, te reproduceren, te verkopen en te vervoeren moet zijn. Zijn werk etaleert zijn eigen tijdelijkheid. Het neemt het risico zelf in vergetelheid te raken, door aan te bieden wat gedoemd is te verdwijnen; wat niet kan en wellicht niet moet worden bewaard.

Biografie

Adrián Villar Rojas is geboren in Rosario, Argentinië, 1980, en woont en werkt nomadisch.

Solotentoonstellingen zijn onder meer Sometimes you wonder, in an interconnected universe, who is dreaming who?, Tank Shanghai, China (2019); The Theater of Disappearance, The Geffen Contemporary, MOCA, Los Angeles (2017); NEON, Athens National Observatory, Griekenland (2017); Kunsthaus Bregenz, Oostenrijk (2017), The Metropolitan Museum of Art, New York (2017); Rinascimento, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turijn (2015);  Two Suns,  Marian Goodman Gallery, New York (2015); Fantasma, Moderna Museet, Stockholm (2015); The Evolution of God, High Line at the Rail Yards, New York (2014); Los teatros de Saturno, kurimanzutto, Mexico City (2014); Films Before Revolution, Museum Haus Konstruktiv, Zurich (2013); Today We Reboot the Planet, Serpentine Galleries, Londen (2013); The Work of the Ocean, Foundation 11 Lijnen, België (2013); Before My Birth, Arts Brookfield, New York (2012); en  Poems for Earthlings, SAM ART Projects, Louvre Parijs (2011). Villar Rojas vertegenwoordigde Argentinië op de 54e Biennale van Venetië, ILLUMInations, (2011).

Internationale groepstentoonstellingen waaraan hij deelnam zijn onder meer de 12e Gwangju Biennale (2018); de 1e   Riga International Biennial of Contemporary Art (2018); de 6e Marrakech Biennale (2016); de 14e Istanbul Biennale (2015); de 12e Havana Biennial (2015); de 12e Sharjah Biennial, (2015); de 9e Shanghai Biennale (2012); dOCUMENTA (13), Kassel en Kabul (2012); en de New Museum Triennial, New York (2012).

Oude Kerk

Oude Kerk is het oudste gebouw van de stad en een van de nieuwste kunstinstellingen van Amsterdam. Binnen korte tijd heeft de Oude Kerk zich ontwikkeld tot ambitieuze opdrachtgever van vooraanstaande kunstenaars zoals Tony Oursler, Taturo Atzu, Germaine Kruip, Marinus Boezem, Sarah van Sonsbeeck, Christian Boltanski, Giorgio Andreotta Calò en Janet Cardiff & George Bures Miller. Het resultaat: buitengewone projecten met een unieke connectie met het culturele erfgoed van de kerk – van radicale interventie tot respectvol eerbetoon. Naast omvangrijke kunstinstallaties programmeert de Oude Kerk sinds dit jaar ook muziek waarbij ruimte en tijd uitgangspunten vormen voor musici als Philip Glass en Nicolás Jaar.

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van: Fonds21, Mondriaan Fonds en het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Extended Press Statement van de kunstenaar beschikbaar op verzoek.

Oude Kerk

Oudekerksplein (wallen), Amsterdam

Prijs: € 15,- (Museumkaart, Vrienden Oude Kerk, ICOM, I Amsterdam, stadspas, BankGiro Loterij vip-kaart: € 3 toeslag) Openingstijden: dagelijks 10.00 – 18.00 uur m.u.v. zondag 13.00 – 17:30 uur.

http://www.oudekerk.nl